مسجد سلیمیه قونیه

به این مقاله امتیاز دهید

مسجد سلیمیه قونیه (Selimiye Mosque) که به لحاظ تاریخی با عنوان کلیسای سنت سوفیا شناخته می شود

مسجد سلیمیه قونیه زمانی کلیسای مسیحیان کاتولیک بود که به مسجد تبدیل شد. این ساختمان، کلیسای قرون وسطی برای پادشاهان لوزیانان قبرس و بزرگ ترین ساختمان تاریخی باقی مانده در نیکوزیا (Nicosia) است بر اساس منابع، این سازه بزرگ ترین کلیسای ساخته شده در دریای مدیترانه در هزاره بین ظهور اسلام و دوره پس از عثمانیان بوده است. مسجدی فوق العاده که می توان از آن به عنوان نمونه ای برجسته از سبک معماری کلاسیک عثمانی نام برد در قسمت شمالی این مسجد سالن ورودی (نارتکس) هفت گنبدی،ایستاده بر شش ستون و یک دروازه اصلی به چشم می خورد همچنین دو مناره با یک بالکن در سمت چپ مسجد و سمت راست گنبد آن به چشم می خورد. آغاز ساخت مسجد سلیمیه قونیه طبق کتیبه‌ای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمی‌گردد و طبق پیش‌بینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیده‌است در تور قونیه بازدید از این مسجد که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی است را از دست ندهید

داخل-مسجد-سلیمیه-قونیه

موقعیت مسجد سلیمیه قونیه

معماری مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه قونیه توسط سلطان سلیم دوم (۱۵۶۶-۷۴) به سبک عثمانی ساخته شد. سینان، معروف ترین معمار قرن شانزدهم دوره عثمانی، معماری این مسجد را بر عهده داشت. سینان در این مجموعه خانه ساعت، حیاط خلوت و کتابخانه نیز تعبیه کرد تا این سازه یکی از بهترین کارهای او باشد. با توجه به اینکه در نگهداری و حفاظت از این مسجد اهمیت زیادی قائل شده است،از اثرات محیطی نامطلوب در امان مانده است. مسجد سلیمیه قونیه اصالت خود را از نظر استفاده و کاربرد حفظ کرده است. مدرسه های موجود در آن کمی اصلاح شده اند تا به عنوان موزه هایی مورد استفاده قرار گیرند. معمار سنان این اثر را مهمترین اثر معماری خود نامیده‌است به طوری که درباره ساخت این اثر گفته‌است در دوران شاگردی‌ام مسجد شهزاده استانبول را ساختم وقتی که بنا شدم مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم اما تمام نیرویم را صرف مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به طور کامل و جامع اعلام کردم ارتفاع گنبد این مسجد ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده‌است چهار گنبدک در گوشه‌ها و یک نیم‌گنبد در محراب در مقاوم‌سازی گنبد اصلی بنا نقش دارند گبند مسجد ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند مسجد سلیمیه قونیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد ارتفاع مناره‌ها ۷۰،۸۹ متر است این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیه ‌است.

معماری-مسجد-سلیمیه-قونیه

ویژگی های ساختاری سلیمیه 

مسجد سلیمیه قونیه دارای یک گنبد بزرگ است که هشت ستون به قطر ۵/۳۱ و ارتفاع ۳۶ متر آن را نگه داشته اند. مساحت بنای تاریخی ۱۷۵۰ مترمربع و ظرفیت کلی آن در ۲۵۰۰ نفر است. برای دکوراسیون داخلی از کاشی های Iznik استفاده شده که نشان دهنده اوج دوره تولید آن است. به دلیل به کار گیری پنجره های متعدد در فضای داخلی سازه، نور کافی در داخل مسجد وجود دارد.

حفظ و نگهداری مسجد

به منظور حصول اطمینان از حفظ مسجد سلیمیه قونیه شاهکار سینان،معمار بزرگ دوره عثمانی و انتقال ارزش‌های فرهنگی و عملکردی آن به نسل‌های آینده، مدیریتی جامع و کامل بر روی آن اعمال می گردد. این مدیریت ها شامل حفاظت ساختاری، مدیریت توسعه شامل توسعه شهری در منطقه،مدیریت بازدیدکنندگان، خدمات بازدید کنندگان، تحقیق و آموزش و مدیریت داده‌ها می باشد. سلیمیه در شهر قونیه ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین آثار معماری اسلامی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است،در این مسجد که درب‌های آن ۲۴ ساعته بر روی عبادت کنندگان باز است.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دهکده سیله قونیه را نیز مطالعه کنید.

تماس با ما1

تلگرام-شرکت