موزه اینچه مناره قونیه

به این مقاله امتیاز دهید

موزه اینچه مناره قونیه را می توان به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین شاهکارهای معماری سلجوقی نام برد.

یکی از برجسته ترین ساختمان های قونیه که در ضلع غربی تپه علاءالدین قرار گرفته و در سال ۱۲۶۷ به عنوان یک حوزه علوم الهی مسلمانان بنا گردید و امروزه از آن به عنوان موزه آثار سنگی و چوبی استفاده می شود. نمایشگاه های داخل موزه اینچه مناره قونیه بسیار قابل توجه هستند و خود ساختمان آن هم یکی از شاهکارهای معماری به شمار می رود. ساختمانی جذاب که با حکاکی ها و دکوراسیون دوران سلجوقی و کتبیه های قرآنی مزین شده اند. مناره این مسجد در سال ۱۹۰۱ بر اساس اثابت رعد و برق نابود شد،مناره ای با ارتفاع خارق العاده که با کاشی های آبی رنگ سلجوقی مزین شده بود. نمایشگاه های داخل موزه اینچه عبارتند از درب های چوبی حکاکی شده مساجد، تابلوهای دکوری،تابلوهای مرمری با طرح هایی با مضمون سلجوقی نظیر پرندگان، شیر، فرشته، عقاب دو سر و فیل. قسمت های اصلی این ساختمان شامل سالن اصلی با محوطه مخصوص استراحت،حوضی پرآب برای تمدد انرژی و مرکز علوم دینی می باشد. آلاچیق های بزرگی برای برگزاری کلاس ها و اتاق های کوچکتر برای استفاده به عنوان محوطه زندگی در این ساختمان وجود دارد.  در تور قونیه به موزه اینچه مناره قونیه سر بزنید و از آثار آن لذت ببرید.

اینچه-مناره-قونیه

موقعیت موزه اینچه مناره قونیه

درباره موزه مناره

موزه اینچه مناره قونیه در قسمت شمالی مسجد علاءالدین قرار گرفته و در زمان حکومت سلطان عزالدین کیکاووس دوم از پادشاهان سلجوقی، به دستور صاحب عطافخرالدین علی وزیر با هدف ایجاد مرکزی برای آموزش و تدریس علم حدیث در سال ۱۲۵۴ تاسیس گردید. طراحی آن توسط معمار مشهور کلوک بن عبدالله صورت گرفت. می توان از درب سنگی این مسجد به عنوان شاهکای از هنر سنگی سلجوقی نام برد،یک هنر استادانه بی نظیر که با آثار هنری سلجوقی و با نقوشی قرآنی از سوره های فتح و یاسین مزین شده اند. قسمت داخلی ساختمان شامل حیاط، یک خیمه بزرگ،کلاس های درس و خوابگاه های دانشجویی می باشد. پایه های مناره این مسجد از سنگ های حکاکی شده و آجر تشکیل شده است،مناره ای با دو بالکن ساخته شده از هرمی مثلثی شکل ۱۲ ضلعی که گوشه های هایشان با آجرهای لاجوردی رنگ مزین گردیده اند. بالکن اول در سال ۱۹۰۱ بر اثر اصابت رعد برق تخریب شد. در سال ۱۹۵۶ این بنابه عنوان یک موزه عمومی درب های خود را به روی بازدیدکنندگان گشود،موزه اینچه مناره قونیه که میزبان آثار سنگی و چوبی دوران سلجوقی و عثمانی است.  

مناره-موزه -اینچه-مناره-قونیه

ساختار موزه مدرسه اینچه مناره قونیه

قسمت اصلی موزه اینچه مناره قونیه آثار سنگی و چوبی از یک مرکز علوم دینی، یک سالن با محوطه ای برای استراحت و یک حوض پر از آب تشکیل شده است.در دو طرف ساختمان تعدادی اتاق وجود دارد که طرح گنبدشان مربع شکل است. تاجی که در ساختمان موزه آثار سنگی و چوبی ساخته شده است،یکی از زیباترین مجموعه های سنگی سلجوقی می باشد که در شرق ساختمان به چشم می خورد. در دو طرف آرک یا قوس ورودی سه ستون ساخته شده است که با ستون های کوچک و آرک های منقوش و مزین شده اند. مناره مسجد نیز به شکل هرم مثلثی شکل ۱۲ ضلعی بوده، از آجرهای سفید ساخته شده و با رنگ فیروزه ای رنگ شده است؛ رعد و برق سال ۱۹۰۱ سبب تخریب یکی از مناره های این مسجد شد.

نمایشگاه داخل موزه آثار سنگی و چوبی قونیه

در داخل موزه اینچه مناره قونیه مجموعه تاریخی،دیدنی قونیه می توان تابلوهایی را از جنس سنگ مرمر دید که طرح هایی از پرندگان، شیر، عقاب، دو سر فیل و فرشته بر روی آن ها حکاکی شده است؛همچنین تابلوهای دیگری که جنبه تزئینی و دکور دارند در اینجا دیده می شود. درب های چوبی حکاکی شده که برای مساجد بوده اند،از دیگر موارد جالبی است که در اینجا به نمایش گذاشته شده است.

داخل-موزه-اینچه-مناره-قونیه

ساعت های بازدید و هزینه ورود

شما می توانید همه روزه حتی در روزهای تعطیل از موزه اینچه مناره قونیه دیدن فرمایید. این مجموعه هر روز در ساعت ۹ صبح باز می شود،در روزهای تابستان در ساعت ۱۸:۴۰ و در زمستان در ساعت ۱۶:۴۰ بسته می شود. هزینه ورود ۵ لیر ترکیه می باشد. پس از بازدید از این اینچه مناره، می توانید از مسجد علاء الدین که در قسمت شمالی موزه واقع شده است و از مساجد دیدنی ترکیه محسوب می شود نیز دیدن نمایید.

بسیار ممنون که تا انتها با ما همراه بودید و همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مسجد جامع عزیزیه قونیه را نیز مطالعه کنید.

تماس با ما1

تلگرام-شرکت