موزه خانه آتاتورک قونیه

به این مقاله امتیاز دهید

موزه خانه آتاتورک قونیه و اطلاعات این جاذبه گردشگری قونیه

اگر قصد سفر به ترکیه دارید بازدید از قونیه می‌تواند انتخاب متفاوت و خاصی برای شما و همراهانتان باشد. در این سفر می‌توانید به بازدید از یکی از ساختمان‌های معروف شهر قونیه،به نام موزه خانه آتاتورک قونیه بروید تا از نزدیک با سبک زندگی بنیان‌گذار کشور ترکیه آشنا شوید. ساختمان تاریخی خانه موزه آتاتورک در سال ۱۹۱۲ ساخته شد که ۲ طبقه دارد. در ساخت خانه موزه آتاتورک از مصالحی همچون سنگ مصنوعی و آجر ساختمانی استفاده شده است. در تور قونیه برای رفتن به موزه خانه آتاتورک قونیه باید وارد خیابان آتاتورک شوید و از این خانه تاریخی دیدن کنید. بعد از ساخت ساختمان خانه موزه آتاتورک، از این ساختمان برای کاربری‌های متفاوتی همچون ساختمان خزانه‌داری، فرمانداری، وزارت آموزش و پررورش و غیره استفاده می‌شد،تا اینکه در سال ۱۹۲۷ این ساختمان توسط شهرداری قونیه خریداری شد و به نشان احترام و تشکر مردم قونیه از آتاتورک به نام مصطفی کمال پاشا زده شد. بعد از چندین سال در طی مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که در این ساختمان انجام شد، این ساختمان به موزه خانه آتاتورک قونیه تبدیل گشت. البته جالب است بدانید که در طی این مرمت و بازسازی‌ها که در خانه موزه آتاتورک انجام گرفت هیچ‌گونه تغیری در ساختار اصلی بنا و معماری آن صورت نگرفت. این خانه موزه، با هدف ایجاد زمینه‌ای مناسب، برای تشریح و توصیف وضعیت مردم و مناطق مختلف قونیه به کمک عکس‌ها و اسناد باقی مانده از دوران جنگ استقلال قونیه دایر گردید. این اسناد حکایت از ورود آتاتورک به قونیه و بازدید وی از شهر و یادداشت های روزانه‌اش دارد. همچنین در داخل ساختمان موزه خانه آتاتورک قونیه عکس‌ها، قسمتی از روزنامه‌های بریده شده،لباس‌های نظامی و تعدادی مقالات در نمایشگاه‌ها و ویترین‌های شیشه‌ای به چشم می‌خورند که دیدنشان تماشایی است.

ورودی-موزه-خانه-آتاتورک-قونیه

موقعیت موزه خانه آتاتورک قونیه

درباره خانه آتاتورک قونیه

این ساختمان تاریخی دو طبقه در سال ۱۹۱۲ از سنگ مصنوعی و آجر ساخته شده ساختمانی واقع در خیابان آتاتورک که در سال ۱۹۲۳ به عنوان خزانه دارای ثبت گردید و از آن به عنوان دفتر فرمانداری استفاده می شد و بعد از آن با ورود آتاتورک به قونیه به وی اختصاص داده شد در سال ۱۹۲۷ این خانه از وزارت خزانه داری توسط شهردار قونیه خریداری گردید و به نشان سپاس و تشکر مردم قونیه از آتاتورک به نام مصطفی کمال پاشا آتاتورک زده شد. در سال ۱۹۶۰ دولت خصوصی قونیه این خانه را خریداری نمود و تا سال ۱۹۶۳ از آن به عنوان دفتر فرماندار استفاده کرد. در سال ۱۹۶۳ این ساختمان به مقر سازمان آموزش و پرورش تبدیل گردید و تحت پروژه مرمت و بازسازی قرار گرفت تا اینکه بعد از یک سال در تاریخ هفدهم دسامبر سال ۱۹۶۴ به عنوان موزه فرهنگی خانه آتاتورک درب های خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. موزه خانه آتاتورک قونیه در سال ۱۹۸۱ به مناسبت صدمین سال تولد آتاتورک به درخواست مجلس برگزاری جشن استان توسط هیئت مدیره عتیقه جات و موزه های وزارت فرهنگ و گردشگری بازسازی گردید بعد از اتمام این پروژه بازسازی، موزه بار دیگر در تاریخ هفدهم آوریل سال ۱۹۸۲ افتتاح گردید البته در طی این بازسازی ها و مرمت ها هیچ گونه تغییری در ساختار اصلی بنا و معماری آن صورت نگرفت. موزه خانه آتاتورک قونیه با هدف ایجاد زمینه ای مناسب برای تشریح و توصیف وضعیت مردم و مناطق مختلف قونیه به کمک عکس ها و اسناد باقی مانده در دوران جنگ استقلال قونیه دایر گردید اسنادی که نمایانگر ورود آتاتورک به قونیه، بازدید وی از شهر و یادداشت های روزانه اش می باشد همچنین عکس ها و بریده هایی از روزنامه های آن زمان در تابلوهای این نمایشگاه به چشم می خورند. برخی از لباس های نظامی و تعدادی مقالات در نمایشگاه های شیشه ای این موزه به نمایش گذاشته می شوند.

نمای-داخلی-موزه-خانه-آتاتورک قونیه

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید همچنین می توانید برای دیدن دیگر جاذبه های قونیه مقاله دهکده سیله قونیه را نیز مطالعه کنید.

تماس با ما1

تلگرام-شرکت