کاخ شیروان شاه باکو

به این مقاله امتیاز دهید

کاخ شیروان شاه باکو یکی از جاذبه های توریستی و به شدت زیبا در کشور آذربایجان می باشد که داستان بسیار زیبایی دارد و کمتر کسی را می توان یافت که به کشور آذربایجان سفر کرده باشد اما کاخ شیروان شاه باکو را ندیده باشد یا از آن چیزی نشنیده باشد،داستان این کاخ بسیار دیدنی از آنجا شروع شد که ابراهیم خان یکم زمانی که بعد از زلزله مرگبار قرن ۱۵ تصمیم گرفت باکو را به عنوان پایتخت کشور آذربایجان انتخاب کند دستور داد کاخ شیروان شاه باکو در آنجا ساخته شود که با دقت و زیبایی هرچه تمام تر این مهم انجام شد اما بعد از جنگ با صفوی این کاخ بسیار زیبا نیز مانند دیگر جاذبه های شهر به ویرانه ایی تبدیل شد که بعدها با تلاش و مرمت بسیار دوباره توانستند آن را احیا کنند و امروزه به عنوان یکی از بهترین دیدنی های باکو خودنمایی می کند،از این رو بر آن شدیم تا شما را بیشتر با کاخ شیروان شاه باکو آشنا کنیم و از آن برای شما بنویسیم تا در تور باکو بتوانید زمانی را به بازدید از آن اختصاص دهید،پس تا انتهای این مقاله با شال و کلاه سفر همراه باشید.

کاخ شیروان شاه

موقعیت کاخ شیروان شاه باکو


 همانطور که در بالا مشاهده می کنید کاخ شیروان شاه باکو در نزدیکی موزه مینیاتور و در اطراف خیابان کچیک قلعه قرار گرفته است که می توانید در سفر خود به کشور آذربایجان و شهر باکو از این اثر تاریخی دیدن کنید که هم می توانید برای بازدید از آن با تاکسی و اتوبوس تشریف ببرید و هم تور آن را از لیدرهای مجرب ما در شهر باکو تهیه کنید تا علاوه بر ترانسفر رفت و برگشت یک وعده نهار نیز میهمان ما باشید و اطلاعات خوبی را از کاخ شیروان شاه باکو به دست بیاورید.

درباره کاخ شیروان شاه باکو

کاخ شیروان شاه باکو همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد در قرن ۱۵ ساخته شد که البته از اواخر قرن ۱۴ میلادی شروع ساخت آن بوده که ابراهیم خان دستور آن را داده بود،کاخ شیروان شاه باکو شامل بخش های متعددی مانند ساختمان مرکزی دیوان خانه، مسجد شاه، مقبره سید یحیی باکویی، حمام، مسجد کی قباد و چندین قسمت دیگر که با دیواری دور تا دور آن احاطه شده است می باشد و تاریخ ساخت آن نیز به صورت تخمینی می باشد زیرا در آن کتیبه یا نقاشی به چشم نمی خورد که به سال ساخت آن اشاره داشته باشد و تنها ۲ کتیبه در مناره و مقبره آن سالم مانده اند که اطلاعاتی مانند تاریخ در آن درج شده است،همچنین مورخان کشف جالبی داشتند که نشان می دهد چاه های داخل محوطه کاخ مانند تپه های همین منطقه خاصیت دارویی و درمانی داشته اند. این کاخ طی زمان های مختلف متروکه بوده و حتی در دوره ای کلیسای ارتدکس شرقی قصد تخریب آن را داشته اند که دولت روسیه تنها به دلیل این که از آن به عنوان انبار استفاده می کرده، مانع تخریب شده است؛ روسیه حتی در دوره ای برای کاربری نظامی خود مجبور شد بخش هایی از این سازه را بازسازی کند.

درباره کاخ شیروان شاه باکو

معماری دیدنی کاخ شیروان شاه باکو

ساختمان اصلی کاخ شیروان

 ساختمان دو طبقه این قصر حدود ۵۰ بعد دارد و قسمت های بیرونی بنا با ۳ راه پله باریک و پیچ در پیچ با هم مرتبط شده اند. دروازه بزرگ مستقیما از حیاط به طبقه دوم به اتاقی که بر روی آن یک گنبد است می رود و راهرویی کوچک و هشت ضلعی آن را به دیگر اتاق های قصر مرتبط می کند که از هر نظر بسیار دیدنی می باشد.

ساختمان اصلی کاخ شیروان

دیوان خانه کاخ شیروان

دیوان خانه غرفه ای سنگی و کوچک است که در داخل حیاطی کوچک که از سه طرف با گالری ها احاطه شده قرار دارد. غرفه Pharid از سالنی هشت ضلعی که در داخل و بیرون آن گنبدی سنگی وجود دارد تشکیل شده است. دروازه ورودی اصلی با کتیبه های عربی مزین و بر روی آن برگ های درخت انجیر نقاشی شده است. بر روی دروازه اصلی دو مدال قرار دارد که درون هر کدام کتیبه ای عربی وجود دارد.

دیوان خانه کاخ شیروان

مقبره کاخ شیروان

مقبره شیروان شاه مستطیلی شکل است و بر روی آن قبه ای شش گوش قرار دارد که روی آن از سمت بیرون با ستاره های مختلفی تزئین شده است. طبق کتیبه ای که بر روی در ورودی قرار دارد بزرگ ترین پادشاه سلسله شروان شاهان در سال ۸۳۹ دستور داد تا این مقبره را برای مادر و پسر او بسازند.

مقبره کاخ شیروان

کاخ شیروان شاه

بررسی ها نشان می دهد کاخ ۵۲ اتاق داشته که تعداد ۲۵ اتاق در طبقه دوم و ۲۷ اتاق دیگر در طبقه اول قرار گرفته بودند اما امروز از اتاق های طبقه دوم تنها ۱۶ اتاق باقی مانده است؛ به طور کلی طبقه دوم با سه راه پله به طبقه اول متصل شده است؛ به نظر می رسد اتاق های بالا برای شاه و اعضای خانواده در نظر گرفته شده و بیشتر جنبه تجملاتی داشته است؛ در حالی که اتاق های پایین مربوط به خدمه و برای انجام امور روزانه بوده است؛ کاخ از صفحات سنگی بزرگ و صیقلی تشکیل ساخته شده و در تمام آن ها کنده کاری هایی زینتی دیده می شود؛ در اکتشافات بنا سکه های قدیمی، ظروف مسی، لباس های گلدوزی شده، فرش های قدیمی و بسیاری وسایل عتیقه از این دست پیدا شده است.

کاخ شیروان

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم اطلاعات بسیار خوبی را کسب کرده باشید همچنین شما دوستان و مسافران گرامی می توانید برای دیدن دیگر جاذبه های گردشگری در کشور آذربایجان مقاله ونیز کوچک باکو را نیز مطالعه فرمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تور باکو با شماره های زیر در تماس باشید.

کاخ شیروان شاه باکو

تلگرام-شرکت