آب انبار باسیلیکا

به این مقاله امتیاز دهید

آب انبار باسیلیکا سیسترن سرداب کلیسایی در استانبول است.

ساخت آب انبار باسیلیکا به ۱۵۰۰ سال پیش بر میگردد. به دلیل معماری خاص و قدمتش مورد توجه بسیاری از گردشگران این شهر قرار می‌گیرد. در باسیلیکا ۳۳۶ ستون بزرگ وجود دارد که توجه هر کسی را به سوی خود جلب می‌کنند. باسیلیکا در لغت به معنای مکانی برای عبادت است. بزرگترین آب انبار به‌جای مانده از امپراتوری روم شرقی به حساب می‌آید. آب انبار باسیلیکا استانبول که ترجمه آن می‌شود آب انباری که در زمین فرو رفته است. یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای این شهر است و در جنوب غربی مسجد ایا صوفیه قرار دارد. در دوره بیزانس استانبول تحت محاصره دائمی قرار داشت. و آب انبارها تنها راه برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر بودند. این بنای خیره کننده امروز تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر شده است که می توانید در تور استانبول خود به آن سر بزنید و با دیدن آن لذت ببرید.

آب-انبار

موقعیت آب انبار باسیلیکا

احداث بنا آب انبار باسیلیکا

ساخت این ساختمان عظیم به دوران بیزانس و سال‌های ۵۲۷ تا ۵۶۵ میلادی بازمی‌گردد. امپراطور ژوستینیانوس اول دستور احداث را صادر کرد. او این آب انبار را برای کاخ بیزانس و زمین‌های پیرامون آن در نظر داشت. ساخت بیشتر قسمت‌ها به دست یونانیان امروزی انجام شد. یه این آب ‌انبار سارای، که به زبان ترکی به معنای مکان است، گفته می‌شود. این سازه در طول تاریخ چندین و چند بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت،عمده‌ترین آن‌ها در سال ۱۷۲۳ زمان سلطان احمد سوم و در سال ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ زمان سلطان عبدالحمید دوم بود.

ویژگی‌های آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع دارد. ۱۳۸ متر طول و ۶۵ متر عرض آن است می‌توان ۸۰ هزار متر مکعب آب را در آن نگهداری کرد. داخل آن ۳۳۶ ستون از جنس مرمر به چشم می‌خورند که طول هرکدام از آنان ۹ متر است. ستون‌ها در دوازده ردیف و هر ردیف ۳۸ عدد جای گرفته‌اند و نزدیک به ۵ متر از یکدیگر فاصله دارند. ستون‌ها با استفاده از مصالحی که از ساخت مسجد ایا صوفیه و دیگر ساختمان‌هاباقی مانده بود ساخته شدند. غیر از تعداد اندکی از ستون‌های این آب انبار که اریبی و شیاردار هستند، اکثر آن‌ها به شکل استوانه می‌باشند. شاید چشمگیرترین مورد از این بازیافت‌ها در مخزن، دو رگه غول پیکر مدوسا هیولا افسانه‌ای باشد. این مجسمه‌ها به عنوان پایه برای ستون‌های شمال غربی آب انبار باسیلیکا استانبول به کار رفته‌اند. این سرها به شیوه باستانی یکی برعکس و دیگری روی زمین قرار داده شده‌اند. گفته می‌شوند که اینگونه نگاه مرگبار مدوسا خنثی می‌شود. اگر چه احتمالا تنها برای اندازه و از نظر معماری این شیوه را اجرا کرده‌اند. هنوز مشخص نشده که این سرها دقیقا متعلق به کجا هستند و از کجا به این مکان آورده شده‌اند.

سره-آب-انبار

دلیل نام گذاری آب انبار باسیلیکا

قبل از این که آب انبار باسیلیکا استانبول ساخته شود. آب انبار باسیلیکا (ساختمانی رومی برای انجام تجارت) در این محل قرار داشت. بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده بود. آب انبار باسیلیکا در سال ۵۳۲ بعد از میلاد طی جنگی بزرگ ویران شد. علی رغم بازسازی در همان زمان دیگر اثری از آن باقی نمانده است. امروز تنها خانه هایی به سبک عثمانی و بیزانسی دیده می‌شود. ساکنان این خانه‌ها با حفر چاه به آب دسترسی داشتند. بعضی از آن‌ها برای سرد نگه داشتن مواد غذایی با استفاده از طناب غذاها را در چاه آویزان می‌کردند.

آدرس آب انبار

استانبول-فاتح-محله علمدار-خیابان یرباتان۱/۳

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم همچنین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه های گردشگری استانبول هستید حتما مقاله قلعه یدیکوله استانبول را مطالعه فرمایید.

آب انبار باسیلیکا

تلگرام-شرکت