تنگه بسفر استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

تنگه بسفر یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استانبول است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند.

تنگه بسفر استانبول باعث شده یک قسمت شهر در بخش آسیا و قسمت دیگر شهر در قاره اروپا قرار بگیرد و در واقع ۲ قاره ی اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. در صورت سفر به استانبول اگر بخواهید تنگه را کامل بگردید، بهترین کار این است که مثل خیلی دیگر از اهالی محلی این بخش و یا توریست ها، تور کشتی را انتخاب کنید، این تور هم در روزها و هم در شب هر روز، برپا می شود و در هر زمانی زیبایی و لذت خاصی دارد مخصوصا در شب به دلیل اینکه از جاذبه هایی مثل کاخ دلما باغچه با نورپردازی بسیار زیبایی که دارد، می گذرد، واقعا رویایی است. بسیاری از مردم ترکیه، هر روز برای اینکه به محل کار خود برسند، از قایق های بزرگ و کشتی های تنگه استفاده می کنند تا از بخش آسیایی به اروپایی و یا بالعکس برسند.

تنگه-بسفر

موقعیت تنگه بسفر استانبول

از این تنگه بیشتر بدانید

بسفر یا تنگه بسفر استانبول تنگه‌ای در کشور ترکیه است که از میان شهر استانبول عبور می‌کند. موقعیت این تنگه به صورتی است که یک سمتش دریای مرمره واقع شده و سمت دیگرش دریای سیاه قرار دارد. تنگه بسفر استانبول از نظر اقتصادی برای مقامات ترکیه حایز اهمیت است زیرا وجودش سبب رونق تجارت، ماهیگیری و صنعت گردشگری شده است. تنگه بسفر استانبول که حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد حالا یکی از مقاصد محبوب در نزد تویست‌های خارجی است. بد نیست بدانید که عرض این تنگه در قسمت‌های مختلف، متفاوت است اما در بیشترین نقطه به ۳۵۵۰ متر می‌رسد. بر روی تنگه‌ی بسفر پل‌هایی ساخته شده است که مهمترین و معروفترین آنها پل گالاتا است که دو قاره‌ی اروپا و آسیا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. قدم زدن بر روی این پل زیبا و عبور از روی تنگه بسفر استانبول تنها یکی از تفریحات گردشگران در این ناحیه است. درست در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب با سرعت ۳ کیلومتر و نیم در ساعت از دریای سیاه به طرف دریای مرمره وجود دارد. می توانید بعد از گشت و گذاری با کشتی روی آب های تنگه،یکی از این رستوران ها را انتخاب کنید و از غذای خود با منظره ای رو به تنگه ی زیبا بسفر لذت ببرید.

پیاده روی در کنار تنگه بسفر 

آب‌وهوایی پاکیزه و مناظر زیبا باعث شده‌اند تا اطراف تنگه بسفر استانبول و بنادر این ناحیه مکان‌هایی مناسب برای پیاده‌روی و قدم زدن‌های دوستانه باشد. همچنین دیدنی‌هایی چون کاخ دلمه باغچه و یا برج گالاتا نیز در کنار این تنگه واقع شده‌اند که در طی پیاده‌روی‌هایتان می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید. پیشنهاد ما به عنوان کسانی که تا به حال به استانبول با تور استانبول سفر کرده‌اند، این است که حتما چند ساعتی را برای قدم زدن در کنار بسفر در نظر بگیرید و دوربین عکاسی‌تان را نیز فراموش نکنید.

عبور از روی پل گالاتا

همانطور که بالاتر اشاره کردیم یکی از مهمترین دیدنی‌های تنگه بسفر استانبول پل گالاتا است. این پل دو طبقه دارد که طبقه‌ی بالای آن ماشین‌رو است و البته پیاده‌رو نیز برای عابران پیاده دارد و طبقه‌ی پایین آن تنها مخصوص عابران پیاده است و فروشگاه‌ها و رستوران‌های گوناگونی روی آن وجود دارد و در واقع می‌توان گفت که مکانی تفریحی برای گردشگران است. اگر علاقه‌مند به پیاده‎‌روی روی این پل هستید ما پیشنهاد می‌کنیم که از طبقه‌ی بالا استفاده کنید زیرا خلوت‌تر است. همچنین نمی‌توان انکار کرد که بوی غذا و خوراکی‌های گوناگون و حضور ماهی‌های تازه و ماهی‌فروشان در این بخش کمی آزاردهنده است. اولین پل بر روی تنگه بسفر استانبول در سال ۱۹۷۳ میلادی ساخته شد و به دنبال این کار در سال ۱۹۸۸ و ۲۰۱۶ نیز گذرگاه‌هایی روی این تنگه ساختند. با وجود پل بر روی این تنگه همیشه ناهمواری‌هایی که در کنار این تنگه وجود داشت،دردسرساز می‌شدند و به کشتی‌ها آسیب‌هایی وارد می‌کردند. دولت ترکیه در سال ۲۰۱۱ میلادی برای کاهش خطراتی که تنگه‌ی بسفر به وجود می‌آورد،پروژه‌ای را آغاز نمود تا اطراف این تنگه بازسازی گردد و از میزان خطرات کاسته شود،به همین خاطر در حال حاضر قسمت‌های زیادی از این تنگه با دیوارهای سنگی پوشیده شده‌اند.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر جاذبه های استانبول پیشنهاد می کنیم مقاله جزایر پرنس استانبول را نیز مطالعه کنید.

تنگه بسفر استانبول

تلگرام-شرکت