تور مشهد مقدس

به این مقاله امتیاز دهید

تور مشهد مقدس و مشخصات آن

مشهد مقدس

کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. تور مشهد مقدس. مشهد با ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است. سرشماری عمومی سال ۱۳۹۰ این شهر با ۲٬۷۶۶٬۲۵۸ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است. شهر مشهد در حوزهٔ رودخانهٔ کشف‌رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود گسترده شده‌است. بیشینهٔ ارتفاع شهر مشهد ۱۱۵۰ متر و کمینهٔ آن ۹۵۰ متر است. شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است. بیشینهٔ درجه حرارت در تابستان‌ها ۴۳ درجه بالای صفر و کمینهٔ آن در زمستان‌ها ۲۳ درجه زیر صفر است. مشهد مقدس دارای ۱۳ منطقهٔ شهرداری است و شهردار آن، توسط شورای شهر ۲۵ نفره انتخاب می‌شود این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانهٔ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. بیش از ۹۳٪ مردم مشهد فارسی‌زبان هستند. تور مشهد مقدس تراکم جمعیت در مشهد بیش از نه‌هزار تن در هر کیلومتر مربع است. این شهر در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد. هم‌چنین مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ برگزیده شده‌است.

مشهد-مقدس

موقعیت تور مشهد مقدس

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی با حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع  وسعت می باشد. این شهر در شمال شرقی ایران نزدیک رشته کوه های بینالود و هزار مسجد واقع شده است. شهر مشهد مقدس  در مجاورت شهرها روستا های سرخس،  کلات،  چناران،  نیشابور،  فریمان و تربت جام قرار دارد. این شهر در دشت مشهد به وسعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر قرار گرفته است. تور مشهد مقدس به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص دچار  تداخل آب و هوایی زیادی است و به همین دلیل آب و هوای خاص و متنوع دارد.

پیشینه تاریخی مشهد مقدس

شهر مشهد کنونی از توابع نوغان توس می باشد. پیش از شهادت امام رضا  توس و نیشابور از شهرهای اصلی منطقه بودند. البته را میتوان یک شهر و یک منطقه دانست. شهر مشهد فعلی در حوضه رودخانه کشف رود قرار گرفته است که از قدیم نیز به خاطر رودخانه در اطراف آن سکونت وجود داشته است. نام های مختلفی از جمله مشهد،  مشهد الرضا،  مشهد رضوی،  مشهد مقدس را می توان دید. در حدود نیمه قرن هشتم ابن بطوطه در سفرنامه خود از اصطلاح “شهر مشهد الرضا”  استفاده کرد و شاید او اولین کسی است نام شهر را بر این محل اطلاق کرده است. تور مشهد مقدس پس از شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(  علیه السلام)  بدن مطهر ایشان  در آرامگاه هارونیه سنابا دفن شد.

بنای-تاریخی-هارونیه

جاذبه های توریستی و گردشگری در تور مشهد مقدس

مشهد یکی از قطب ‌های گردشگری ایران است. وجود حرم علی بن موسی الرضا و جاذبه‌ های دیدنی این شهر را به یکی از توریستی ‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. این شهر در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. قطعا همه شما مسافران مشهد می دانید که مشهد پایتخت معنوی ایران نامبرده می شود. محبوب ترین مکان مذهبی ایرانیان ” حرم امام هشتم شیعیان ” می باشد. آثار تاریخی در این شهر به پس از قرن هشتم هجری می‌ رسد. مسجد گوهرشاد ، میل اخنگان ، مسجد هفتاد و دو تن ، گنبد خشتی و مصلی طرق و …جاذبه های آن است. شهر تاریخی توس بناهایی مانند گنبد هارونیه برجای مانده که بسیار زیباست.” بازه هور ” نیز از قدیمی ‌ترین بناهای موجود در مشهد است و زمان ساخته ‌شدنش به قرن ۳ میلادی برمی گردد. آرامگاه افرادی چون نادرشاه و فردوسی و نیز مدارسی چون عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در مشهد است. شاندیز و طرقبه،نغندر،جاغرق،کوهسنگی،پارک جنگلی وکیل ‌آباد و بوستان ملت و آبشار اخلمد و … که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خودشان را دارند.

طرقبه-و-شاندیز

آب و هوای در تور مشهد مقدس

مشهد در منطقه مرزی بین شمال و جنوب خراسان قرار گرفته است. همین امر موجب تداخل جبهه های مختلف آب و هوایی در این شهر می شود. قسمت اعظم دشت مشهد تا نیشابور را می توان جزو اقلیم سرد و خشک نامبرد. قسمتی از دشت مشهد تا قوچان نیمه خشک و سرد است. قسمت کوچکی از بلندترین ارتفاعات رشته کوه بینالود و هزار مسجد را می توان جزو اقلیم مرطوب و سرد این شهر شناخت. آب و هوای مشهد با وجود موقعیت جغرافیای خاص بسیار متغیر می باشد در مجموع دارای آب و هوای معتدل متمایل به سرد و خشک می باشد و این شهر از زمستان های بسیار سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشکی برخوردار می باشد. درجه حرارت در تابستان‌ ها ۴۳ درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان ‌ها ۲۳ درجه زیر صفر رسیده است.

کو-بینالود-در-مشهد-مقدس

فرهنگ و آداب و رسوم مردم

در تور مشهد مقدس برای مطالب زی را دانست. فرهنگ و آداب و رسوم مردم مشهد با توجه به موقیعیت جغرافیایی، سنت ها و فرهنگ خراسان بزرگ می باشد. بسیاری از مردم مشهد از سرزمین های دیگر به این شهر آمده اند و با خود فرهنگ های مختلفی را به مشهد آورده اند. این شهر ترکیبی از فرهنگ های مختلف و متنوع می باشد. یکی از شاخص ترین رسوم مردم مشهد ، مراسم های معمول ایام عزاداری در حرم امام رضا است. پخش نذری و به خصوص شله مشهدی یکی از مهم ترین آداب این مردم است. مراسم باران خواهی برای بارش باران یکی از جالب ترین رسوم مردم مشهد است. همچنین نقاره زنی در حرم مطهر امام رضا نیز یکی دیگر از مشهورترین و محبوب تریم رسوم در مشهد است. اگر مطالب این صفحه مفید بود لطفا به صفحه تور کیش ما نیز سر بزنید.

تماس با ما1
تلگرام-شرکت