دروازه میندوس بدروم

به این مقاله امتیاز دهید

دروازه میندوس بدروم  با طول ۷ کیلومتری و قدمتی از قرن ۴ تا به امروز دارد

در زمان شاه مائوسووس فرمانده هخامنشی، محافظ شهر باستانی هالیکارناسوس بوده است. دروازه میندوس بدروم که در حال حاضر تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است. شاه ماسئوس همسر ملکه آرتمیس بود که این ملکه به عنوان اولین زن دریانورد ایرانی شهرت داشته است. درست روبه روی دروازه میندوس، خندقی وجود دارد که تعداد زیادی از سپاه اسکندر در موقع حمله  به این محل در سال ۳۳۴ در آن فرو رفتند. سپاه اسکندر در این محل از سپاه ایران شکست خورد و در نتیجه عقب نشینی کرد. میندوس قسمتی از حوزه کلیسای کاتولیک کاریا و تحت نظارت اسقف آفرودوسیاس محسوب می شد که در قرن ۱۲ یا ۱۳ نام آن در لیست کلانشهرهای مسیحی و توابع آنها به چشم می خورد. اکنون ویرانه های از جمله مقبره‌های پراکنده و تکه های موزائیک باقیمانده از این محل قابل مشاهده است. قابل ذکر است که چندین زلزله منجر به زیر آب رفتن قسمت ساحلی این شهر کهن شده است.

نمایی-از-دروازه-میندوس

موقعیت دروازه میندوس بدروم

درباره دروازه

یکی از یافته‌های تاریخی درخشان جهان، دروازه میندوس بدروم آخرین قطعه بازمانده از استحکامات شاه مائوسولوس است که با هفت کیلومتر طول شهر قدیمی هالیکارناسوس را احاطه کرده بودند. شاه ماسئوس همسر ملکه آرتمیس، اولین زن دریانورد ایرانی بود. بقایای پراکنده یک خندق، روبه‌روی دروازه قابل مشاهده است. برای گردشگران کنجکاو، ویرانه‌های کوچک متعدد، از قبیل مقبره‌های پراکنده و قطعات موزائیک باقیمانده فراونی در محل وجود دارد. هیچکدام از این آثار تاریخی به تنهایی شگفت‌انگیز نیستند اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند ارزش کاوش و گشت و گذار را دارند. در تور بدروم ارزان قیمت حتما به دروازه میندوس بدروم سر بزنید

دروازه-میندوس

تاریخچه دروازه میندوس بدروم

دروازه میندوس در واقع دروازه شهر باستانی هالیکارناسوس در این منطقه بوده است. در زمان حکومت Mausolus او برای محافظت از پایتخت حکومت خود،دیواری مستحکم دور تا دور شهر احداث کرد که دارای سه دروازه بود. دروازه Triplyon در شمال، دروازه Mylasa در شرق و دروازهMyndos  در غرب شهر یک سپر محافظتی مستحکم برای شهر ایجاد کرده بودند. امّا سیستم دفاعی شهر به دروازه میندوس بدروم محدود نمی‌شد. آنها یک خندق عظیم نیز برای مقابله با مهاجمین احتمالی حفر کرده بودند. این خندق ۵۶ متر طول، ۷ متر پهنا و ۵/۲ متر عمق داشت. زمانی که اسکندر بزرگ به این شهر حمله کرد از خندق عظیم و طولانی که در کنار این دروازه بود نتوانست عبور کند. گفته میشود اسکندر ابتدا به دروازه Mylasa حمله کرد که امروزه چیزی از آن باقی نمانده است. چند روز بعد اسکندر به دروازهMyndos  حمله کرد. وسعت خندق جلوی دروازه مانع پیروزی اسکندر شد، لذا او عقب‌نشینی کرد. او که در دیگر حملات خود با چنین مقاومتی روبرو نشده بود مجبور شد مدت‌ها این شهر را محاصره کند تا راه نفوذی بیابد. سربازان از بالای دروازه با تیرها و گلولههای آتشین از خود دفاع می‌کردند. درگیری سختی بین دو لشکر صورت میگیرد و هر دو تلفات بسیاری می‌دهند. پس از یک درگیری خونین سرانجام لشکر اسکندر پیروز شد.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده باشیم همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیدنی های بدروم مقاله موزه هنرهای زکی مورن بدروم را نیز مطالعه کنید.

تماس با ما1

تلگرام-شرکت