مسجد سلطان احمد

به این مقاله امتیاز دهید

مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی)، یکی از باشکوه‌ترین بنا‌های کشور ترکیه به شمار می‌رود.

نام «آبی» از کاشی‌های آبی به کار رفته داخل بنا گرفته شده است. گنبدهای آبشاری و شش منار باریک مسجد سلطان احمد، آسمان استانبول را به تصرف خود درآورده‌اند. در قرن ۱۷ سلطان احمد اول تصمیم به ساخت مکانی برای پرستش مسلمانان گرفت که حتی از ایا صوفیه نیز بهتر باشد. این دو مسجد ( ایا صوفیه و آبی ) شاخص بزرگ، در میدان اصلی استانبول در کنار یکدیگر قرار دارند. قضاوت درباره اینکه کدام یک از این دو مسجد تحسین برانگیزتر هستند به عهده بازدیدکنندگان خواهد بود. یکی از جاذبه های که حتما در تور استانبول از آن دیدن کنید.

مسجد-سلطان-احمد

موقعیت مسجد سلطان احمد

تاریخچه مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که تنها ۱۹ سال داشت ساخته شد. در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد و بر روی محوطه یک میدان اسب دوانی باستانی و کاخ امپراطوری بیزانس بنا شد. موزائیک‌های کاخ مذکور را در موزه موزائیک در همان نزدیکی می‌توانید تماشا کنید. پروژه ساخت مسجد سلطان احمد در سال ۱۶۰۹ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید. معماری که طراحی مسجد سلطان احمد را به عهده داشت فردی به نام آقا محمد بود که جدش را اعدام کردند. سلطان احمد که بسیار نگران به پایان رسیدن این مسجد بزرگ بود اغلب خود درگیر روند کار می‌شد. او تنها یک سال پس از اتمام ساخت شاهکارش در سن ۲۷ سالگی درگذشت. پیکر او به همراه همسر و سه پسرش در بیرون مسجد دفن شده است.

نمایی-از- مسجد-سلطان-احمد

دیدنی‌های مسجد سلطان احمد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد سلطان احمد که از دور دست‌ها نیز قابل رؤیت است، ۶ منار‌ آن هستند. این منار‌ها به خاطر آن که اکثر مساجد تنها ۱، ۲ یا ۴ منار دارند بسیار بی‌همتا هستند. سلطان به معمار دستور ساخت مناره‌های طلایی (altin) داده بود که به اشتباه ۶ (به ترکی alti) مناره ساخته شد. به همین خاطر سبب یک رسوایی بزرگ شد. همان طور که می‌دانیم مسجد حرم در مکه که مقدس‌ترین مکان مسلمان‌ها در جهان است نیز شش منار داشت. در آخر سلطان این مشکل را با فرستادن معمارش به مکه و اضافه کردن یک منار هفتم به مسجد حل کرد. مشخصه مهم بعدی نمای خارجی مسجد سلطان احمد، گنبدهای آبشاری آن هستند. گویی به صورت پلکانی از گنبد مرکزی به پایین می‌ریزند. گذرگاه طاقی زیر هر گنبد ریتم بصری خاص خود را به مجموعه اضافه می‌کند. هیچ چیزی از نمای خارجی ربطی به نام مسجد آبی ندارد و این نام برگرفته از کاشی‌های آبی داخل بنا است. در فضای داخلی، سقف مسجد با یک ردیف از ۲۰,۰۰۰ کاشی آبی تزئین شده که نام معروف مسجد را از آن گرفته‌اند. طرح نهایی یکی از زیبا‌ترین مناظر استانبول را جلو چشمان بازدیدکنندگان حاضر می‌کند. کاشی‌های ایزنیک در برخی گالری‌ها و در قسمت بالای ورودی دیوار شمالی مشاهده می‌شوند. فضای داخل مسجد با ۲۶۰ پنجره روشن می‌شود که زمانی در قرن ۱۷ با شیشه‌های رنگی پر شده بودند. متأسفانه آن شیشه‌ها گم شده و با نمونه‌های نازل‌تری جایگزین شدند. برای تقدس و حرمت مسجد غیر مسلمانان باید از ضلع غربی (ورودی میدان اسب دوانی) وارد شوند. زنجیر‌هایی از این دروازه آویزان شده‌اند که باعث می‌شوند همه حتی سلطان در زمان ورود با اسب مجبور باشد سر خود را موقع ورود خم کند.

آدرس مسجد:

استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰، مسجد سلطان احمد

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار باشیم همچنین برای دیدن دیگر جاذبه های گردشگری استانبول می توانید مقاله جزایر پرنس استانبول را نیز مطالعه کنید.

مسجد سلطان احمد

تلگرام-شرکت