موزه باستان شناسی استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

موزه باستان شناسی استانبول و مشخصات آن

موزه باستان ‌شناسی استانبول شامل یک مجموعه مهم از آثار باستانی ماقبل تاریخ، یونان، رم و بیزانس است. تمام این مجموعه از کاخ توپکاپی به موزه باستان شناسی استانبول منتقل شده است. این موزه و موزه هنرهای اسلامی و ترکی که در نزدیکی هم قرار دارند، در لیست جاذبه های موزه‌ شهر هستند. این موزه در پارک گلهان در جنوب کاخ توپکاپی قرار گرفته است و شامل سه ساختمان مجزاست. ساختمان اصلی با سردر نئوکلاسیکش، جایگاه  گنجینه های اصلی است. داخل حیاط نیز، موزه هنر باستانی شرقی، اشکی سارک ازرلری قرار گرفته است. آثار هنری بابل باستان، از کارهای برجسته در این بخش هستند.

موقعیت موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول دربخش اروپایی استانبول و در همسایگی کاخ توپکاپی و پارک گلخانه واقع شده است. در محله سلطان احمد قرار دارد، که توسط موزه ها و مکان های تاریخی و هتل ها احاطه شده است.

عمارت کاشی کاری شده 

سومین ساختمان مجموعه موزه باستان شناسی استانبول، عمارت کاشی کاری فوق العاده‌ سینیلی کوشک است. یکی از قدیمی ‌ترین ساختمان‌ های باقی مانده از دوران عثمانی در استانبول می باشد. با توجه به زمان ساخت یعنی سال ۱۴۷۲، تاثیر هنر فارسی در معماری آن کاملا مشهود است. موزه باستان شناسی استانبول در اصل برای سلطان محمد فاتح به عنوان یک مکان مجلل ساخته شده بود. کاربرد آن این بود که سلطان بتواند بازی ها و مسابقات ورزشی را از آنجا تماشا کند. کارهای سرامیکی زیبای ساختمان به طور عمده کاشی کاری ایزنیک در قرن شانزده است. تزئینات سفالی قرن ۱۲ تا قرن ۱۹ به طور حیرت انگیزی سالم مانده اند.

موزه-باستان-شناسی-استانبول

بهترین بخشهای موزه

تابوت پادشاهان

یکی از مهمترین بخشها یافته‌ های باستان شناس عثمانی، عثمان حمدی بیگ است که از لبنان آورده شده است. تابوت هایی که او با حفاری در صیدون در جنوب لبنان،از گورستان پادشاهان صیدون باستان بدست آورده است. می توان به تابوت الکساندر  بزرگ اشاره کرد. تصویر پیچیده از نبرد سپاه مقدونی در برابر ایرانیان. تابوت عزاداران با نقش هجده زن سوگوار که نمونه های زیبا در قرن چهارم قبل از میلاد هستند. علاوه بر بخش صیدون، این مجموعه شامل یافته های سراسر امپراطوری عثمانی نیز می شود. از نمونه‌ های بسیار زیبا می توان به تابوت ‌های ساتراپ قرن پنج قبل از میلاداشاره کرد. تابوت لیسیان چهارصد سال قبل از میلاد مسیح که در این موزه می باشد. تابوت سیدامارا متعلق به کنیا در قرن سوم از بهترین بخش های موزه باستان شناسی استانبول می باشد.

تابوت-در-موزه-باستان-شناسی-استانبول

گالری استانبول در طول اعصار

علاقه مندان به تاریخ شهر استانبول در تور استانبول مطمئن باشند که این گالری،کاری فوق العاده در پوشش تمام دوران انجام داده است. نمایشگاه داستان این شهر را، از افسانه پیدایش تا عصرعثمانی بیان می کند. راهی فوق العاده که اجازه می‌ دهد ذهن تان چرخی در تاریخ این کلان شهر بزند. در موزه باستان شناسی استانبول می توانید فهرستی کامل از آثار تاریخی و هنری دوره باستان،دوره اسلامی و امپراوری عثمانی و شرق باستان را ببینید.

اطراف موزه باستان شناسی استانبول

بعد از بازدید از موزه وقتی را برای گردش در پارک گلهان بگذارید که زمانی باغ شاهان عثمانی بوده است. این باغ، یک قطعه آرام بخش از فضای سبز، درست در مرکز این شهر قدیمی است. رزهای آراسته و باغچه های گل های لاله،درختان سایه انداخته و مناظر زیبا از گلدن هرن است.

تاریخچه موزه باستان شناسی 

موزه باستان شناسی استانبول توسط عثمان حمدی بی در سال ۱۸۸۳ با عنوان مدرسه صنایع هنری ساخته شد در بین سالهای ۱۸۹۱-۱۸۷۵ به عنوان موزه سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این مکان در بازسازی های سال های ۱۹۱۹-۱۹۱۷ و ۱۹۳۵-۱۹۳۲ به صورت موزه درآمد. معمار موزه باستان شناسی استانبول الکساندر والری است که معماری قصرپرا نیز از آثار اوست. موزه باستان شناسی یکی از سازه های برجسته در سبک نئوکلاسیک استانبول است.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان گذاشته باشیم همچنین اگر می خواهید درباره دیگر جاذبه های استانبول بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله موزه هنر مدرن استانبول را نیز مطالعه کنید.

موزه باستان شناسی استانبول

تلگرام-شرکت