موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول در کاخ ابراهیم پاشا محله  سلطان احمد واقع شده است که وزیر سلطان سلیمان بود.

برای هر کسی که علاقه مند به هنر عثمانی و اسلامی باشد ، یک جاذبه دیدنی است. مجموعه فرش های نمایش داده شده در اینجا گسترده است و توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین های جهان معرفی می شود. این موزه مکان مهمی است که در آن به قرن ها قبل سفر میکنید و قطعات خیره کننده از سبک های فرش های ترکیه (به همراه فرش های قفقاز و ایران) را مشاهده مینمائید. در تور استانبول حتما به این مجموعه زیبا و خیره کننده سر بزنید

درباره موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

در موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول یکی از مهمترین مجموعه های هنرهای ترکی و اسلامی دنیا به نمایش گذاشته شده است. موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ابتدا در سال ۱۹۱۴ در داروضیافه مسجد جامع سُلیمانیه تاسیس و در سال ۱۹۳۸ به مکان فعلی اش در بیزانتین هیپودِرم واقع در کاخ ایبراهیم پاشا منتقل شد. این کاخ که در سال ۱۵۲۴ به دستور یکی از قدرتمندترین وزرای اعظم امپراطوری عثمانی ساخته شده است بزرگترین مکان اقامت خصوصی عثمانی به حساب می آید. این مجموعه ها مربوط به دوره امویان، عباسیان، مملوکیان، سلجوقیان و عثمانیان بوده و شامل آثار و اشیای نایابی نظیر آثار سنگی، سرامیک، فلزی، نقره، برنج، چوب و همچنین زیورآلات، دست نوشته، خوش نویسی، فرش و گلیم های بسیاری است. از نمونه های بخصوصی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است می توان به کمربند های مراسم خاکسپاری، اشیای جواهر نشان از قبیل شمعدان های تزئینی که سنگ های با ارزشی بروی آنها کار شده، میزهای تحریر ساخته شده از مروارید، فنجان های مسی حکاکی شده، تاج های سلطنتی، لباس های سلطان ییلدیریم بِیازیت و سلطان سِلیم دوم، فرش های قفقازی و درب های حکاکی شده اشاره کرد. علاوه بر این ها قرآنهای نفیس خطی، مینیاتورهای عثمانی و همچنین قانون های مربوط به سلاطین عثمانی و کلید کعبه از دیگر آثار و اشیای بی نظیر در موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول هستند. 

موقعیت موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش فرش موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش فرش که ثروتمندترین مجموعه هنر فرش ماشینی را تشکیل می دهد از اهمیت جداگانه ای برخوردار بوده و باعث شده است تا سالهای طولانی معروف شدن این موزه به عنوان “موزه فرش” شناخته شود. این موزه ثروتمندترین مجموعه فرش نه تنها در ترکیه بلکه جهان است. علاوه بر فرشهای نادر سلجوقی Seljuk carpets ، فرشهای نماز prayer rugs و فرشهای با تصویر حیوانات, animal figured carpets متعلق به قرن ۱۵th و فرشهای تولید شده در آناتولی بین سده های ۱۵ تا ۱۷ و با نامهای فرش هولبیین Holbein Carpet در غرب با الهام از چهره های هندسی یا نوشته های حاشیه ای با ارزش ترین هستند. مجموعه فرشهای موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول که با فرشهای ایرانی و قفقازی مشهور شده اند و نمونه معروف فرشهای خطاطی و هنر خوشنویسی ، مرجعی است که آنهایی که تحقیق جدی در مورد هنر فرش در جهان انجام می دهند که حتما شما را وادار میکند تا به موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول سر بزنید و از دیدن آن لذت ببرید.

بخش-فرش-موزه-هنرهای-ترکی-و-اسلامی-استانبول

بخش نوشته ها و خوشنویسی دست موزه

قرآن که بخش بزرگی از مجموعه نگارش موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول را از قرن هفتم تا بیستم تشکیل می دهد از یک منطقه جغرافیایی بزرگ است که اسلام در آن گسترش یافته است. این یکی از مجموعه های نادری است که در آن اموی ، عباسی ، مصر و سوریه ،فاطمی ، ایوبی ، مملوک ، موئول ، ترکمن ، سلجوقی ، تیموری ، صفوی ، کاچر و اصول آناتولی و خلاقیت های خوشنویسی عثمانی را می توان در همه جا مشاهده کرد. در میان نوشتارهای دستی ، به جز قرآن ، کتابهایی وجود دارد (بعضی از آنها با عکس) که درمورد موضوعات مختلف نوشته شده است و اینها هم از نظر سبک نگارش و هم پوشش آنها توجه را جلب می کنند،احکام شاهنشاهی ، ضمانت هایی که دارای امضاهای سلاطین عثمانی هستند ، امضاهای سلطان که هر یک از آنها یک اثر هنری است ، نوشته های مینیاتوری ترکی و ایرانی ، موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول را به یکی از مهمترین موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول جهان تبدیل می کنند.

بخش-خط-نویسی-موزه-هنرهای-ترکی-و-اسلامی-استانبول

بخش آثار چوبی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

مهمترین قسمت های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول نمونه هایی از هنر چوب آناتولی قرن ۹ – ۱۰ است. علاوه بر قسمت های منحصر به فرد که از سلجوقیان و اصولگرایان آناتولی باقی مانده است ،کارهای مادری مروارید ، عاج ، لاک پشت ، تزئینات چوبی تزئین شده دوره عثمانی ،نمونه های بی نظیری از هنرهای تزئینی ، مواردی از قرآن ، موارد کتابی ،قفسه های زیر شلواری ، بخش های جالب موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول غنی است.

بخش-آثار-چوبی-موزه-هنرهای-ترکی-و-اسلامی-استانبول

بخش هنر سنگی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

آثار سنگی متعلق به اموی ، عباسی ، مملوک ، سلجوقی ، دوره عثمانی است که برخی از آنها نقوش و برخی از آنها دارای چهره هایی است ، اما همه این آثار دارای نوشته ها در موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول جمع آوری شده است. نمونه های بی نظیر و نخبه ای از هنر سنگی دوره سلجوقی ، سنگ های قبر که روی آنها صحنه های شکار ، موجودات پری مانند ابوالهول ، گریپون ، اژدها ، کارهای سنگی در اوایل دوره با نوشته های حاشیه ای ، کتیبه هایی که به روش های مختلفی نوشته شده اند و جلوه هایی از هنر خوشنویسی عثمانی هستند، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت مهم هستند.

بخش هنر سنگی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار داده باشیم،همچنین می توانید برای دیدن دیگر مناطق توریستی استانبول مقاله کروانسرای والده خان استانبول را نیز مطالعه کنید. 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

تلگرام-شرکت