میدان تکسیم استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

میدان تکسیم استانبول یکی از مهمترین میادین  است که معروف ترین خیابان این شهر هم که استقلال نام دارد به این میدان نیز متصل است.

شهر زیبای استانبول ترکیه در بین ایرانی‌ها محبوبیت خاصی دارد و یکی از اولین مقاصد سفرهای خارج از کشور است.یکی از معروف‌ترین بخشهای استانبول برای گردشگران ایرانی میدان تکسیم (Taksim) می‌باشد زیرا در نزدیکی تکسیم بسیاری از برندهای معروف دنیا شعبه‌ دارند و درواقع می‌توان گفت مرکز تجاری استانبول، میدان تکسیم و مناطف نزدیک به آن است. شهرت تکسیم تنها مربوط به چند سال گذشته نیست بلکه در گذشته و زمان سلطان محمود اول،این میدان محلی برای انشعاب آب‌هایی بود که وارد شهر استانبول می‌شدند و از اینجا آب‌ به سایر نقاط شهر استانبول تقسیم‌بندی و وارد می‌شد و همین امر سبب نام‌گذاری این میدان به نام تقسیم یا تکسیم شده است. میدان تکسیم چند ویژگی خوب و مهم دارد که بر شهرت آن می‌افزاید، یکی از مهمترین ویژگی‌ها دسترسی آسان به وسایل نقلیه‌ی عمومی است. شهروندان می‌توانند از این میدان به‌راحتی با استفاده از مترو یا تراموا و یا تاکسی خود را به سایر نقاط شهر برسانند. خصوصیت دیگر این مکان گردهم آمدن امکانات رفاهی و تفریحی و اقامتی در کنار یکدیگر است. در ادامه بیشتر با آنچه در تکسیم می‌گذرد آشنا خواهیم شد. کمتر کسی هست که به استانبول سفر کند و گذرش به میدان تکسیم و خیابان استقلال در استانبول نیوفتدچرا که علاوه بر آن که از اصلی ترین میادین این شهر و جاذبه ها و مغازه های مختلف بسیار را در خود جای داده است. این میدان معروف در بخش اروپایی استانبول واقع می باشد و محلی برای ملاقات مردم و مسافران در استانبول است.

نمایی-از-بالای-میدان-تکسیم-استانبول

موقعیت میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم

همه شهرها به یک مرکز اصل نیاز دارند، جایی که مرکز تجمع جمعیت بوده و همه با آن آشنا باشند. در استانبول، میدان تکسیم استانبول، چنین مرکزی برای شهر است. میدان تکسیم استانبول چندان بزرگ نیست و یک فضای باز در میان معجونی از سر و صدای ترافیک چند خیابان است که در آن اتوبوس‌های مختلف دائما در حال توقف هستند این اتوبوس‌ها حتی در یک خط ثابت نمی ‌ایستند و به نظر می‌رسد که تمامی راه ‌های استانبول به میدان تقسیم منتهی می‌شوند. میدان تقسیم، خانه پوسترهای تبلیغاتی که در زیر نور لامپ‌های نئون می‌درخشند، گل‌ فروشان،هتل‌های شیشه‌ ای فوق مدرن با برج‌های ساعت، کافی ‌شاپ‌ها و چایخانه هایی در ساختمان‌های نئو کلاسیک، دفاتری کاری با ظاهری غرورآمیز، مرکز فرهنگی آتاتورک و غیره و صدالبته دکه ‌های غذا فروشی که از افراد گرسنه حاضر در میدان با همبرگر پذیرایی می کنند. در تور استانبول حتما به میدان تکسیم استانبول سر خواهید زد.

جاذبه های توریستی در میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول در ناحیه‌ی بی‌اوغلو و قسمت اروپایی استانبول قرار دارد. مجلل‌ترین رستوران‌های شهر و بهترین مراکز خرید استانبول، سینما، تئاتر و دیسکوها در خیابان‌های پرتردد استقلال و بی اگلو قرار دارند که در نهایت این خیابان‌ها به میدان استقلال می‌رسند. هتل‌های بسیاری در منطقه‌ی تکسیم وجود دارد و گردشگران خارجی هم علاقه‌مند هستند که در این منطقه اقامت کنند زیرا توریست‌ها با چند قدم می‌توانند به مراکز خرید و وسایل نقلیه‌ی عمومی دسترسی داشته باشند. از آنجایی که معروف‌ترین و اصلی‌ترین میدان شهر استانبول میدان تکسیم استانبول است. این میدان محلی برای برگزاری جشن‌های سالیانه، اعیاد، کنسرت‌ها و اجتماع‌های محلی نیز محسوب می‌شود و در زمان‌هایی که مراکز خرید و فروشگاه‌هایی این منطقه کالاهایشان را به حراج می‌گذارند، میدان تکسیم بسیار شلوغ می‌گردد.

مجسمه-وسط-میدان-تکسیم

یادبود جمهوریت مجسمه وسط میدان تکسیم

میدان تکسیم استانبول به صورت دایره‌ای بزرگ ساخته شده که در میان آن مجسمه‌ی چند انسان به چشم می‌خورد. گردشگران بسیاری با این تندیس عکس می‌گیرند اما اغلب نمی‌دانند که ماجرای وجود چنینی سازه‌ای در میان میدان تکسیم چیست. مجسمه‌ی مشهور میدان تکسیم در سال ۱۹۲۸ توسط “پیترو کانونیکا” مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی ساخته‌ شد. این تندیس مصطفی کمال آتاترک را نشان می‌دهد که بنیان گذار جمهوری ترکیه بود و برای مردم این کشور اهمیت زیادی دارد و در حقیقت بنیان‌گذار جمهوری ترکیه نوین است. در این تندیس آتاترک لباس نظامی به تن کرده و همانند یک فرمانروای پر غرور ایستاده است. در دو سمت آتاترک مجسمه‌هایی از چند سرباز قرار دارد که پرچم ترکیه را در دست گرفته‌اند و نماد ارتش ترکیه هستند. مجسمه‌ی میان میدان تکسیم استانبول به مجسمه‌ی جمهوریت مشهور است. به طور کلی هدف از ساخت چنین نمادی در میان میدان تکسیم، یادآوری جنگ استقلال یا آزادسازی ترکیه می‌باشد. جنگ استقلال به جنبشی گفته می‌شود که ملی‌گرایان علیه تجزیه‌ی امپراتوری عثمانی انجام دادند بنابراین میدان تکسیم استانبول یادآور پیروزی‌های مردم ترکیه نیز هست.

بسیار خوشحالیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر جاذبه های استانبول می توانید مقاله موزه هنر مدرن استانبول را نیز مطالعه کنید.

میدان تکسیم استانبول

تلگرام-شرکت