تپه و مسجد علاءالدین قونیه

به این مقاله امتیاز دهید

تپه و مسجد علاءالدین قونیه یکی از جاذبه های گردشگری منطقه و اطلاعاتی درباره آن

تاریخ همیشه با افتخار به ستایش علاءالدین کیقباد می پردازد، بزرگمردی شهیر،روشنفکری محافظه کار در مورد فعالیت های هنری، فرمانده ای ماهر و یک هنرمند متخصص او کسی است که از استاد فلسفه و عرفان، مونالا دعوت کرد که به قونیه بیاید،البته دعوت وی به قونیه مهم ترین کارش نبود، بلکه برجسته ترین خدماتش که همیشه نامش را زنده نگهداشته ساخت کاخ مشهور سلاطین سلجوقی در شمال تپه علاءالدین می باشد. این کاخ در موقعیتی بسیار استراتژیکی با دیواره ها و استحکامات بسیار قوی ساخته شده بود اما متاسفانه امروزه تنها یک دیوار از این کاخ معروف باقی مانده است. در تور قونیه حتما به تپه و مسجد علاءالدین قونیه سر بزنید و لذت ببرید.

نمایی-از-تپه-و-مسجد-علاءالدین-قونیه

موقعیت تپه و مسجد علاءالدین قونیه

درباره مسجد 

تپه و مسجد علاءالدین قونیه  در بالای تپه ای به همین اسم ، مسجدی با زیبایی های چشمگیر که خوشبختانه از گزند صدمات و آسیب ها جان سالم به در برده است می توان از این مسجد به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین مسجد دوران سلجوقی آناتولی در قونیه نام برد،بنایی که ساختش در زمان رکن الدین مسعود در بین سال های ۱۱۱۶ تا ۱۱۵۶ شروع شد،تا زمان قدرت قلج ارسلان دوم ادامه داشت و در سال ۱۲۲۱ همزمان با دوران سلطنت سلطان علاءالدین کیقباد به پایان رسید. معماری این مسجد با الهام از سبک اسلامی انجام و سقفش با چوب پوشانیده شده است. از مهم ترین بخش این مسجد می توان به ۴۱ ستون مرمری مربوط به دوران کلاسیک و منبر مربوط به دوران بیزانیس آن اشاره کرد. دیگر مشخصه های جذاب این مسجد شامل نمادهای سوزنکاری چوبی سلجوقی آناتولی می باشد که در سال ۱۱۵۵ توسط منگوم برتی (Mengum Berti) ساخته شد. به طور کلی می توان از این مسجد به عنوان زمینی پوشانیده شده با یک گنبد که با لعاب های هنر ترکی مزین شده اند، نام برد. در جلوی محراب مسجد یک تو رفتگی به چشم می خورد که جهت قبله را نشان می دهد. محراب مسجد نیز با هنر سفالی تزئین شده است. گفته های تاریخدان افلاکی (Eflaki) بر سخنرانی مولانا در هنگام تاسیس این مسجد دلالت دارد. در آرامگاه این مسجد هشت تابوت تزئین شده با سفال و متعلق به سلاطین سلجوقی به چشم می خورد.

پارک علاءالدین قونیه

تپه و مسجد علاءالدین قونیه بر روی تپه ای به نام علاء الدین در مرکز شهر قونیه (فاصله تقریبا ۲۰ دقیقه ای به صورت پیاده از مقبره مولانا) بنا شده که از دوره سلجوقیان در شهر به جا مانده است. این پارک که به صورت پله پله است دارای مجسمه و آبنمای زیبایی است که برای پیاده روی گزینه خوبیه، اما علت بازدید ما از این پارک دلیل دیگری داشت،در تپه و مسجد علاءالدین قونیه یک مسجد خیلی قدیمی مربوط به دوره سلجوقیان به نام مسجد علاء الدین و آب انبار قدیمی (بسته است) آن بود، این مسجد زیبا دارای سقف چوبی و ۴۱ ستون از جنس مرمره، که بخوبی حفظ و احتمالا مرمت شده و هنوزم توش نماز میخونن. به همین دلیل تپه و مسجد علاءالدین قونیه یکی از جاذبه های بسیار خوب قونیه می باشد از دوستان و مسافرانی که به تپه و مسجد علاءالدین قونیه رفته اند خواهش می کنیم که اطلاعات و عکس های تپه و مسجد علاءالدین قونیه را به ایمیل شال و کلاه سفر ارسال کنند تا با این کار هم در سایت قرار بدهیم این اطلاعات رو هم برای دوستانی که قبل از سفر به قونیه می خوان اطلاعات بیشتری داشته باشن نمایش داده بشه و با این کار ما رو هم  در این امر یاری میکنید از این رو از شما همراهان همیشگیه شال و کلاه سفر سپاسگزاریم.

پارک-با-نمایی-از-تپه-و-مسجد-علاءالدین-قونیه

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده باشیم همچنین می توانید برای دیدن دیگر جاذبه های قونیه مقاله موزه اینچه مناره قونیه را نیز مطالعه کنید.

تپه و مسجد علاءالدین قونیه

تلگرام-شرکت