مسجد سلیمانیه استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

مسجد سلیمانیه استانبول از جمله مساجد معروف دوره عثمانی ترکیه است

مسجد سلیمانیه استانبول همه ساله گردشگران بیشماری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. درباره بناهای باستانی عثمانیان، دو چیز بسیار با اهمیت وجود دارد که در نگاه اول بسیار به چشم می آیند یک اینکه، مکان این بناها با تفکر و ظرافت خاصی همراه بوده است و دوم اینکه بین کلیت بناهای ساخته شده عثمانی یگانگی و انسجام خاصی همواره برقرار است. محل احداث این بناها فرقی نمی کند که در بلندی باشد و یا غیر، همواره بیننده می تواند فضای بسیار وسیع و بازی را در مقابل خود به نظاره بنشیند و هر چقدر هم که به دور دستها نگاه بیاندازید،همواره آسمان را در مقابل دیدگان خود خواهد یافت. چنانچه این مطلب نظر شما را جلب کرد در تور استانبول حتما به مسجد سلیمانیه استانبول سر بزنید. 

نمایی-از-مسجد-سلیمانیه-استانبول

موقعیت مسجد سلیمانیه استانبول

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول در تاریخ ۹۶۴ هجری قمری یا ۱۵۵۶ میلادی به وسیله سلطان سلیمان یکم بنیان گذاری شده است. در تاریخ ترکیه، این پادشاه به نامه های دیگری چون «بزرگترین» و نیز «عالی ترین» نیز شناخته می شود. مسجد سلیمانیه استانبول یک حیاط اندرونی دارد که دور تا دور آن چهار مناره قرار گرفته است. تعداد مناره بکار رفته در ساختمان مسجد سلیمانیه استانبول نیز معنای نمادین دارد و به این شیوه پادشاه آن زمان عثمانی قصد داشته است که عنوان کند چهارمین پادشاه آن زمان سرزمین عثمانی بعد از فتح قسطنطنیه بوده است. مانند سایر مساجد امپراتوری این شهر مسجد سلیمانیه استانبول نه تنها یک مکان برای عبادت، بلکه یک بنیاد خیرخواهانه نیز بود. در مسجد سلیمانیه استانبول بیمارستان، آشپزخانه، مدرسه ، کاروانسرا جهت محل استراحت مسافران و حمام وجود داشت و یک سیستم رفاهی فراهم شده بود تا روزانه بیش از ۱۰۰۰ فقیر شهر از مسلمان، مسیحی تا یهودی را سیر کند. این مسجد اعظم که در نوک تپه ای در منطقه کانتارجیلار بین یک وزارتخانه و دفتر شیخ الاسلام مسجد واقع است، به طرز شکوهمندانه ایی به سمت آسمان کشیده شده است و چیزی هم نیست که جلودار صعود اش به سمت بالا باشد. از مسجد سلیمانیه استانبول شما می توانید نگاهی کوتاه و گذرا به دو قاره اروپا و آسیا که در این شهر بهم پیوند و دو دریایی که استانبول را احاطه می کند داشته باشید. آن طرف تر، در دور دست ها در امتداد افق، کوه های سر به فلک کشیده را می توان دید که به سان شاهدی همیشه حی و حاضر نظاره گر قدرت گرفتن امپراطوری عثمانیان در طی گذر تاریخ بوده است. وقتی چنین تابلوی زیبایی از طبیعت در مقابل دیدگان انسان قرار می گیرد،لاجرم روح و روان انسان با ایده های ناب و خالص صیقل می خورد.

سالن-مسجد-سلیمانیه-استانبول

نگاهی به معماری مسجد

سازه بناهای عثمانی در استانبول بسیار وسیع و شگفت انگیز است به نوعی که خود را به بیننده تحمیل می کند و در واقع با مشاهده آنها محصور معماری بی نظیرش می شوید و با توجه به اینکه تمام جزئیات بکار گرفته شده در ساختمان این گونه بناها ، هر چند پر از زرق و برق و جذابیت هستند ، ولی پشت تمامی این ظرافت های بصری و تزئین های صورت گرفته یک هدف بزرگ و خاص بوده است و آن جز حفظ سادگی و منحصر به فرد بودن این گونه بناها نبوده است و همچنین در همین راستا اگر بخواهیم که به یکی از شاهکارهایی که به واسطه معمار معروف ترک ملقب به استاد سینان و شاگردانش در استانبول کنونی اشاره کنیم ،به طور قطع و بدون هیچ تردیدی می توان مسجد سلیمانیه استانبول این شهر قدیمی را نام ببریم ،چرا که این بنای معروف و شگفت انگیز تمام مشخصات اساسی را که مربوط به معماری عثمانی است را به دوش می کشد و به شیواترین شکل ممکن در استانبول خودنمایی می کند. توجه داشته باشید که سبک معماری آن نیز همانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی می باشد که بر پایه رسمی که در آن دوره متداول بوده است.

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده باشیم همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه های استانبول پیشنهاد میکنیم مقاله کاخ توپکاپی استانبول را نیز مطالعه کنید. 

مسجد سلیمانیه استانبول

تلگرام-شرکت