کاخ توپکاپی استانبول

به این مقاله امتیاز دهید

کاخ توپکاپی استانبول محل سکونت سلاطین عثمانی،حرم سرا و دادگاه عثمانی و همچنین مرکز مدیریت حکومت بوده است.

ساخت کاخ توپکاپی استانبول از سال ۱۴۵۹ آغاز شد و در سال ۱۴۷۸ به پایان رسید. توپکاپی در واقع دومین کاخ عثمانیست که در استانبول بنا شد. کاخ توپکاپی استانبول ۴ قرن خانه سلاطین عثمانی بود. ۲۵ سلطان عثمانی در آن زندگی کردند. از سلطان مهمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی در کاخ توپکاپی استانبول سکنی داشتند. هر سلطانی که به تاج و تخت رسید، قسمتی را با معماری و طرح متفاوت به کاخ اظافه کرد. در سال ۱۹۲۴ کاخ توپکاپی استانبول به موزه تبدیل شد. با بازدید از کاخ توپکاپی استانبول درواقع  معماری ۴ قرن را خواهیددید. چرا که هرگوشه از این کاخ نمایان گر یک معماری از دوره خاص است. 

نمای-کلی-کاخ-توپکاپی-استانبول

موقعیت کاخ توپکاپی استانبول

بخش های توپکاپی استانبول

نخست دروازه ای امپریالیستی با شکوه و زیبای چشمه سلطان احمد سوم را در حیاط خلوت خواهید دید. داخل کاخ توپکاپی استانبول به چهار بخش اصلی:حیاط اصلی و دیگر سازه های کوچکتر از جمله حرم،و ساختمان شورا تقسیم شده است. کاخ توپکاپی استانبول عثمانی به نوع ساده و فروتن و در عین حال به نوعی کاربردی ساخته شده بود.  در تور استانبول حتما به کاخ توپکاپی استانبول سر بزنید و از آن لذت ببرید

سالن-کاخ-توپکاپی-استانبول

حیاط اول کاخ

کاخ برای دسترس عموم مردم آزاد بوده است و این حیاط منطقه خدماتی کاخ توپکاپی استانبول محسوب می شد. شامل یک بیمارستان، یک نانوایی، انبار مهمات ، انبار های ذخیره سازی و برخی از خوابگاه ها بوده است. کلیسای بیزانس نیز در این منطقه قرار دارد. نخستین حیاط کاخ حیاط سپاه نامیده می‌شود. از این دروازه به بعد هیچ‌کسی به‌ غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند.

حیاط دوم توپکاپی

میدان دیوان نیز نامیده می شد،محل دیوان (شورای امپراتوری) بود و در آن برای هر کسی که با دیوان تجارت و رابطه ای داشت باز بود. حیاط دوم، میدان دیوان درواقع مرکز اداری امپراتوری محسوب می شده. علاوه بر دیوان، صومعه و آشپزخانه نیز در حیاط دوم واقع شده بود. دروازه دوم دارای دو برج مراقبت است و با نام دروازه سلام شناخته می‌شود. هر کسی پیش از ورود می‌بایستی به سلطان سلام و درود می‌فرستاد. تنها خود سلطان و خدمه او حق عبور از این دروازه را داشتند. به‌عبارت‌دیگر این دروازه برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود.

دروازه سوم کاخ 

با نام دروازه سعادت شناخته می‌شود. دلیل این امر این است که سلطان و اهالی کاخ، رخدادهای بزرگ را در این مکان جشن می‌گرفتند. در این شرایط سلطان بر روی تخت پادشاهی خود می‌نشست و هنگامی‌که او شاد بود، همه شاد بودند. این دروازه به‌وسیله خواجه‌های سفید محافظت می‌شد و هیچ‌کس نمی‌توانست بدون مجوز سلطان از آن عبور کند.

سومین حیات

 آخرین حیاط کاخ باغ شخصی سلطان (صوفی همایون) است که آنطرف تعدادی گذرگاه قرار داشت. در این باغ تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیرا رو به شهر وجود دارند.

حرم توپکاپی

بخشی از کاخ توپکاپی استانبول بوده که مختص خانواده سلطنتی بود و رابطه آن دنیای خارج بسته بود. همسران سلطان و حتی ملکه مادر نیز در میان بانوان حرم گاها در میان آنها انتخاب می شد. در اکثر موارد آنها با دیوان عثمانی ازدواج می کردند. حرم در واقع به همسران عقدی و صیغه‌ای و فرزندان شاه اختصاص داشت. حفاظت از آن بر عهده خواجه‌های سیاه بود.

نمایی-از-داخل-توپکاپی-استانبول

تاریخچه توپکاپی استانبول

توپکاپی از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۶ مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است. کاخ شهری با جمعیت تقریبا ۴.۰۰۰ نفر به مساحت ۷۰ هکتار (۱۷۳ هکتار) بوده است. کاخ موزه توپکاپی در سال ۱۹۸۵ توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصر های دوره عثمانی به ثبت رسید. ساخت کاخ توپکاپی از سال ۱۴۵۹ آغاز شد و در سال ۱۴۷۸ به پایان رسید.

نشانی کاخ توپکاپی استانبول

Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

بسیار ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار داده باشیم همچنین برای دیدن دیگر جاذبه های گردشگری استانبول پیشنهاد می کنیم مقاله مرکز خرید فروم استانبول را نیز مطالعه کنید.

کاخ توپکاپی استانبول

تلگرام-شرکت