مقبره و مسجد شمس تبریزی

به این مقاله امتیاز دهید

مقبره و مسجد شمس تبریزی یمی از جاذبه های گردشگری قونیه می باشد

بیشتر گردشگران قونیه را مولانا و شمس تبریزی می‌شناسند. اگر در ترکیه به تور قونیه سفر کردید حتما از مقبره و مسجد شمس تبریزی دیدن کنید. برای بازدید از این مسجد به خیابان اصلی علاءالدین کادیسی شهر قونیه بروید و روز خوشی را در کنار همراهان و دوستان خود سپری کنید. شمس تبریزی از دوستان شفیق مولانا به حساب می‌آمد که تاثیر زیادی در زندگی وی داشت. بعد از ملاقات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با شمس تبریزی فصلی جدیدی در زندگی او رقم می‌خورد. به طوری که مولانا در هم‌نشینی‌هایی که با شمس داشت، عاشق و شیفته او گردید. شمس تبریزی در ابتدای آشنایی‌اش با مولانا دست از دنیا شسته بود و تمام لذت‌ها و غرایزش را در عبادت و کارهای مقدس خلاصه می‌کرد وی بعد آشنایی با مولانا، افق‌های جدیدی را در زندگی مولوی گشود و او را در زمره عاشقان خدا قرار داد. شمس تبریزی با شخصیت فوق‌العاده نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را به شدت دگرگون کرد و باعث شد وی از تمام دوستانش توجه برگیرد و شیفته شمس شود. همین امر سبب شد مولانا قسمت قابل توجهی از دیوانش را که مربوط به عالم معنویت و فلسفه است به شمس تبریزی اختصاص دهد. جالب است بدانید مسجد شمس که در بین مردم قونیه به شمس مکامه معروف است، در قرن سیزدهم میلادی ساخته شد.

نمایی-از-مقبره-و-مسجد-شمس-تبریزی

موقعیت مقبره و مسجد شمس تبریزی

درباره مقبره و مسجد شمس تبریزی

ساختار کنونی مسجد شمس تبریزی حاصل بازسازی‌ها و پروژه‌های گسترش مساحتی است که در سال ۱۵۲۰ به دستور امیر اسحاک بِی در قونیه صورت گرفت. مسجد شمس تبریزی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که از داخل با یک سقف ساده و از خارج با سقف هرمی مخروطی شکل پوشانیده شده است. مقبره‌ای که در داخل مسجد شمس تبریزی مشاهده می‌کنید به شکل ایوانی است و در امتداد یک طاق چوبی بورسا که با هنر و کار قلم مزین شده به مسجد متصل می‌گردد. در گشت‌و‌گذاری که در مسجد شمس تبریزی دارید، دو پنجره زیبایی به چشم می خورد که یکی از آنها در بالا و دیگری در پایین ساختمان مسجد قرار دارد. بدنه مقبره شمس تبریزی سنگی و سقف آن مخروطی شکل است. در زیر تابوت مقبره شمس تبریزی انبار مومیایی قرار دارد که در بازدید از این مقبره تماشای این مومیایی را از دست ندهید. مسجد و مقبره شمس تبریزی در سال ۱۹۷۷ بازسازی و مرمت گردید البته نا گفته نماند که تربت موجود در این مسجد، جایگاه شمس تبریزی است و یکی از دیدنی های مقبره و مسجد شمس تبریزی به شمار می‌آید. برای بازدید از دیگر دیدنی های قونیه همچون مسجد و تپه علاءالدین،موزه مولوی، خانه موزه آتاتورک، باغ پروانگان و مجسمه یاد بود آتاتورک با تور ترکیه شال و کلاه سفر همراه شوید تا بهترین‌ها را در سفر به ترکیه برای شما تدارک ببینند.

داخل-مقبره-و-مسجد-شمس-تبریزی

بسیار ممنون که تا انتهای مقاله مقبره و مسجد شمس تبریزی با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده باشیم همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیدنی های قونیه می توانید مقاله مرکز خرید کنت پلازا قونیه را نیز مطالعه کنید.

تماس با ما1

تلگرام-شرکت